Thursday, January 20, 2011

BICARA LADA sambung.....

Tiga hari lepas saya melawat kebun lada Ah pek ini. Kawan yang berminat dalam tanaman lada dan juga tanaman lain. Bukan saja dia tanam lada tapi tanam limau manis, buah naga cempedak dan durian.  Ah pek ini boleh saya katakan orang yang paling berpengelaman dan mahir dalam tanaman lada. Beliau menggunakan tahi ayam fresh ditumbak bersama baja. Mengikut apa yang dipelajar penggunaan tahi ayam fresh memang tidak boleh kerana masalah jangkitan kulat putih akan berlaku. Tapi apa yang saya perhatikan tidak ada apa yang berlaku.  Menurut dia, dia menggunakan sejenis racun kulat yang dispray sekali dalam dua bulan.



Menunjukan tahi ayam yang disimpan dalam tanah




Buah lada Semenggok Aman
Dari situ saya pergi ke satu kebun.  Pekebun ini pandai dan kuat kerja. Kenapa tidak.... dia petik buang hampir semua daun lada yang tua.  Tujuannya ialah supaya bunga nanti keluar daripa setiap buku dahan.  Tapi ini kerja leceh....fikirlah kena buang daun-daun tua......





Bercakap mengenai penggunaan baja organik ...saya terjumpa satu website mengenai Khusie Nature Farming Using EM Teknology.  Disitu saya terbaca tentang Lactic acid bacteria yang terhasil daripada baja EM ...sebenarnya dari gula yang digunakan. "Lactic acid is a strong sterilizer .  It suppresses harmfu microorganisms dan increase rapid decomposition of organic matter.  Moreover lactic acid bacteria enhances the breakdown of organic matter such as lignic and celulose and ferments this materials without causing harmful influences caused by undecomposed organic matter.......

Lactic bacteria has the ability to sppress Fusarium propogation which is a harmful microorganism causing disease problems in continous crooping.  Generally, increased  Fusarium populations weaken plants.  This condition promotes diseases and also results in the sudeen increase of harmful nematodes.  The appearence of nematodes disappear gradually as Lactic acid bacteria suppress the propogation and function of Fusarum.

Diatas adalah satu petikan yang saya ambil mengnenai keberkesanan Lactic acid yang terhasil dari baja EM.

Sekian dulu.....dan berjumpa lagi .














2 comments:

  1. Halo bos Gun,
    nice blog, keep up!

    ReplyDelete
  2. saya perlukan lada hitam dan lada putih, tolong beri saya no untuk dihubungi.

    ReplyDelete